چه تفاوتی بین شقاق و بواسیر وجود دارد؟

فرق بین شقاق و بواسیر

حمام رفتن نباید با خود درد خاصی داشته باشد. در برخی موارد احتمال دارد که هنگام حمام کردن ناراحتی های خاصی را در برخی از اندام هایتان احساس کنید, ولی این موارد کاملا طبیعی هستند و در عرض چند روز خود به خود از بین می روند. اما اگر حمام رفتن شما به یک تجربه غم انگیز تبدیل شده و ناراحتی های که تجربه می کنید بعد از حمام نیز با شما هستند و روزهای متمادی دست از سرتان برنمی دارند, ممکن است اتفاق خاصی برایتان رخ داده باشد.
تفاوت شقاق و بواسیر چیست؟
بیماران زیادی به پزشک مراجعه می کنند و علائمی مانند درد هنگام حمام کردن و خون در مدفوع را گزارش می دهند, معمولا خودشان به این نتیجه رسیده اند که به بواسیر مبتلا شده اند, ولی با بررسی های بیشتر مشخص می شود که بیماری آنها شقاق است و فقط همپوشانی بین علائم لیزر بواسیر و شقاق وجود داشته و آنها نتوانسته اند آنها را از هم تشخیص دهند.

بیماری بواسیر و شقاق شرایط کاملا جداگانه ای با هم دارند ولی نشانه های آنها در برخی موارد خیلی به هم شبیه هستند و می توانند گیج کننده باشند. در ادامه سعی می کنیم تفاوت بواسیر با شقاق را تا حدودی روشن کنیم.

بواسیر و علائم آن

بواسیرها نتیجه فشار به رگ های مقعد است، که باعث انقباض و گسترش آنها می شود. این ورید های متورم و خفیف، مخصوصا هنگام نشستن، خیلی دردناک می شوند. بواسیرها می توانند در داخل مقعد یا خارج آن اتفاق بیفتند. به طور معمول علائم بواسیر عبارتند از:
  • خارش مقعدی
  • درد منظم مقعد
  • خون قرمز روشن در توالت
  • درد هنگام حرکت روده
  • توده سخت در نزدیکی مقعد

شقاق مقعدی و علائم آن

شقاق های مقعدی بر اثر ضایعه های داخلی در ناحیه عضله ای مجرای مقعد ایجاد می شود. شقاق معمولا زمانی اتفاق می افتد که عضلات اسفنکتر مقعدی فرد تنگ می شود یا از یبوست مکرر یا اسهال رنج می برند. فشار و تروما باعث می شود در عضلات اسفنکتر مقعد شکاف و ترک هایی ایجاد شود که با درد عضلات همراه باشد و باعث کم خونی ناحیه مورد نظر شود. اگر این موارد با هم اتفاق بیفتد درمان شقاق مقعدی کمی سخت تر خواهد شد. به طور معمول علائم شقاق مقعدی عبارتند از:
  • درد شدید بعد از یا هنگام حرکت روده
  • خون قرمز روشن در کاسه توالت یا روی مدفوع
یکی از تفاوت های اصلی بین شقاق مقعدی و بواسیر این است که شقاق مقعدی هنگام دفع مدفوع علائم خودش را نشان می دهد، در حالی که بواسیر علائم مربوط به خود را رد طول روز آشکار می کند. برای تشخیص این دو بیماری از یکدیگر نیاز است معاینه دقیقی انجام شود و تمام شرایط رنج آور برای بیمار ارزیابی و بررسی شود.
یکی دیگر از تفاوت های بزرگ این دو بیماری این است که اکثر شقاق های مقعدی نیازی به جراحی بواسیر ندارند و به طور معمول می توانند با نرم کننده های مدفوع و رژیم غذایی فیبردار درمان شوند. در صورتی که برای درمان بواسیر یا هموروئید در برخی مواقع نیاز به روش های غیرتهاجمی است.
تفاوت های زیادی بین شقاق های مقعدی و بواسیر وجود دارد, به همین خاطر احتمال اینکه شما به تنهایی بتوانید آنها را از هم تشخیص دهید کمی سخت است. متخصصان بیماری های نشیمنگاهی با آموزش های خاصی که دیده اند در این مورد می توانند به شما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شقاق مقعدی و بواسیر, با ما تماس بگیرید یا برای ملاقات با یک متخصص زمان بگذارید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خلط خونی در مدفوع

تفاوت بواسیر با سرطان روده در چیست؟