خلط خونی در مدفوع

خلط خونی در مدفوع

خلط خونی در مدفوع می تواند یک تجربه استرس آور باشد. این اتفاق هر ساله تقریبا در ۱۰٪ بزرگسالان رخ می دهد، اما علل آن می تواند متفاوت باشد. در بسیاری از اوقات، خون قرمز رنگ روشن نشانه خونریزی در دستگاه گوارش تحتانی و نزدیک مقعد است. شما در هر حالتی باید به پزشک مراجعه کنید تا خون مشاهده در مدفوع تان بررسی شود، به خصوص در زمانی که این خون با خلط های چسبناک و سیاه و یا آلو رنگ همراه است، باید سریعا خودتان را به پزشک برسانید. در این نشوته سعی می کنیم علت های ایجاد این تجربه ناخوشایند را به صورت مختصر بیان کنیم. با دکتر درد همراه باشید.
خلط خونی در مدفوع


بواسیر یا هموروئید: بواسیر، یک بیماری بسیار رایج است که می تواند باعث درد، ناراحتی و یا خارش شما شود. جراحی بواسیر معمولا پس از چند روز خود به خود درمان می شوند، ولی در برخی مواقع بواسیر به حدی می رسد که تحمل درد و خارش آن غیرقابل کنترل می شود و نیاز به درمان بواسیر تخصصی است. در این مواقع بواسیر خارجی رخ می دهد و این بواسیر با خونریزی و تورم های دردآوری همراه است. خون در مدفوع یکی از نشانه های این بیماری است که باید درمان شود. حالا اگر خلط هم به این خونریزی ها اضافه شود بیماری شما شدیدتر شده و نیاز به درمان سریعتر است.
شقاق مقعدی: هر کسی که شقاق مقعدی را تجربه کرده می داند که آن چقدر دردناک است. شقاق اغلب بر اثر یبوست و تنگ شدن ناحیه مقعد ایجاد می شود و  به راحتی قابل تشخیص هستند، زیرا معمولا در معاینه دیده می شوند. خلط خونی در مدفوع می تواند بر اثر شقاق نیز اتفاق بیفتد که باید توسط پزشک معاینه و تایید شود.
دیورتیکولیت: این بیماری ساختار کیسه مانند دارد که دیواره عضلانی روده بزرگ و عروق خونی این دیواره را تحت الشعاع و ملتهب می کند. خونریزی دیورتیکولیت زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی کوچک که در داخل دیورتیکولوم واقع شده دچار فرسودگی شده و خونریزی به داخل روده بزرگ منتقل شود. این بیماری التهابی با درد شدید، متناوب، و همچنین تغییرات در عادات روده و حتی تب همراه است. همچنین ممکن است مقدار زیادی خون در مدفوع خود مشاهده کنید که در برخی از واقع به صورت خلط است، اگرچه این خوریزی معمولا بدون درد است، اما واقعا ترسناک است. داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا بهترین راه برای کنترل علائم این بیماری است.
زخم پپتیک: زخم ها بر اثر استرس ایجاد نمی شود، در ۹۰٪ موارد زخم از طریق یک عفونت باکتریایی (هلیکوباکتر پیلوری) ایجاد می شود و بقیه معمولا از داروهایی مانند استروئیدها یا NSAI ها به وجود می آیند. اگرچه استرس می تواند علایم را بیش از حد تشدید کند، به خصوص اگر باعث تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی شما شود. به عنوان مثال مصرف کافئین و الکل، سیگار کشیدن می تواند ایجاد استرس کند.
زخم معده دردی است که می تواند بر روی پوشش معده و یا دوازدهه که قسمت اول روده کوچک است شکل بگیرد. خونريزی زخم ها مي تواند سبب بروز مدفوع سياه و تيره شود، و اسيد معده سبب بروز خون و خلط در مدفوع مي شود.
بلغم خونی در مدفوع
گاستروانتریت: گاستروانتریت اغلب با علائم کلاسیک “مشکلات شکم” ظاهر می شود. ممکن است دفع مدفوع شما بسیار آهسته شده  و در مدفوع حاوی مخاط و رگه های خونی باشد. گاستروانتریت عفونت روده است و می تواند از یک ویروس، باکتری یا مسمومیت غذایی حاصل شود. علامت اصلی آن اسهال است و همچنین می تواند شامل استفراغ، درد شکمی، اسهال، کم آبی، خون و خلط در حرکات روده، سردرد و درد مفاصل باشد.
IBD: بیماری التهابی روده (IBD) همانند سندرم روده تحریک پذیر نیست. تخمین زده شده که حدود ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، مبتلا به IBD نیز هستند. بیماری التهابی روده (IBD) یک بیماری مزمن است که در آن بخشی از روده ملتهب می شود. دو نوع اصلی برای IBD وجود دارد: کولیت اولسراتیو که بر روده بزرگ و بیماری کرون اثر می گذارد و می تواند بر روی هر بخشی از روده، از جمله روده بزرگ تاثیر بگذارد. هر دو معمولا باعث اسهال، درد، خستگی، کاهش وزن می شود. خون و خلط معمولا زمانی رخ می دهد که روده بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد. هیچ درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد، اما می توان از طریق دارو و در بعضی موارد جراحی آن را کنترل کرد.
سرطان کولورکتال: سرطان غالبا اولین چیزی است که برای علت خونریزی در مدفوع و وجود خلط در خون به فکر مردم می رسد، اما احتمال این علت خیلی کم است. سرطان کولورکتال، به عنوان سرطان روده نیز شناخته می شود، سرطان کولورکتال سرطانی است که روی روده بزرگ یا راست روده تاثیر می گذارد. سرطان کولورکتال ممکن است در ابتدا نشانه ای نداشته باشد. وقتی علایم آن ظاهر شد، ممکن است شامل درد شکمی، تغییر در حرکات روده مانند اسهال یا یبوست، خون و خلط در مدفوع و خستگی باشد.
آسیب رادیوتراپی: عوارض جانبی رادیوتراپی اغلب در عرض چند روز ظاهر می شود و می تواند تا دو هفته پس از پایان درمان ادامه یابد. رادیوتراپی که برای درمان سرطان رحم، تخمدان ها، پروستات یا رکتوم استفاده می شود می تواند به رکتوم آسیب بزند. علائم شامل خلط خونی قرمز روشن در حرکات روده و یا زود زود رفتن به دستشویی است. بعید به نظر می رسد که عوارض جانبی آن طولانی مدت باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از بیماری ها و اینکه کدام یک از آنها دلیل خلط خونی مدفوع شماست می توانید با دکتر درد در وب سایت  drdard.ir در ارتباط باشید و از پزشکان متخصص این مجموعه مشورت دریافت کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تفاوت بواسیر با سرطان روده در چیست؟

چه تفاوتی بین شقاق و بواسیر وجود دارد؟